sobota, 16 kwietnia 2016

Z Woli Piotrowej na szczyt Tokarni ( 778 m n.p.m.)

Był piękny kwietniowy dzień :) W sam raz na jakąś dłuższą wyprawę po Beskidzie Niskim a dokładnie po jego wschodnich rubieżach . Więc postanowiliśmy wybrać w okolice Bukowska gdyż nie znaliśmy jeszcze tamtych okolic . Wiele słyszeliśmy o szczycie Tokarnia który góruje nad Bukowskiem i jest znany jako najbardziej widokowy szczyt w Beskidzie Niskim . Postanowiliśmy to zweryfikować bo powietrze było przejrzyste tego dnia i liczyliśmy na ładne panoramy :) A więc w drogę ! :)
Z domu wyjeżdżamy trochę wcześniej niż zwykle bo mamy do pokonania jakieś 70 km które dzieli nas od Woli Piotrowej - miejsca w którym zamierzamy zostawić samochód . Jest to ciekawa miejscowość ze względu na mieszkańców którzy przywędrowali w te strony aż z Zaolzia. Więcej o nich napiszę w dalszej części posta :) Samochód zostawiamy na samym końcu wsi , zaraz za przystankiem autobusowym . Jest tutaj dosyć duży plac - zatoczka autobusowa i przebiega tędy żółty szlak PTTK ,  którym mamy zamiar wędrować przez jakiś czas .

W tym miejscu zaczyna  się również Ścieżka przyrodnicza " Bukowica" wyznakowana przez Włościańskie Stowarzyszenie Lasów Prywatnych w Bukowsku . Więcej o niej możecie przeczytać tutaj .  My jednak nie pójdziemy tą ścieżka gdyż cel naszej wycieczki jest inny :) Za ostatnimi domami żółty szlak prowadzi szeroka szutrową drogą dosyć mocno pod górę . Po lewej stronie dostrzegamy zabudowania dawnego PGR-u ale i obecnie również użytkowane gdyż wokół rozciągają się pastwiska poogradzane pastuchem elektrycznym.

Dwie panoramy zrobione z tejże drogi :) Widok w kierunku północnym na Pogórze Bukowskie i fermy wiatrowe bardzo częste w tych stronach.

Im wyżej podchodzimy droga staje się bardziej drogą polną ,  nieutwardzoną . Tędy też prowadzona jest zrywka drewna z pobliskich lasów. Ale błota nie ma więc nie jest źle :)

Docieram do skrzyżowania żółtego szlaku z czerwonym i teraz będziemy nim szli w lewo aż do samej Tokarni . Stąd jeszcze tylko 25 minut do celu :) Na słupie przyklejona była reklama jakiejś agroturystyki lecz niestety nieczytelna .

Można pójść również czerwonym szlakiem w przeciwną stronę do tej w którą się wybralismy czyli w kierunku Puław i tam spotkamy rezerwat cisów i leśny cmentarz powstańców z 1863 roku . Również bardzo interesujące miejsca na które jednak nie starczyło nam czasu tego dnia...

Tak wyglądał rozjeżdzony szlak na Tokarnię ...

Połoniny prawie jak w Bieszczadach :)

Widok z Tokarni na południe  w kierunku Kamienia nad Jaśliskami. Zdjęcie celowo przyciemnione żebyście mogli zobaczyć Tatry które majaczyły w oddali mimo że było już około południa :) Rano pewnie były bardzo dobrze widoczne ...

Widok na północ , w dolinie miejscowość Bukowsko .

Na prawo od wiatraków pasmo wzgórz.  Na szczycie wzgórza Kuty stoi wysoki maszt telekomunikacyjny, czyniący szczyt łatwo rozpoznawalny z daleka . Pasmo pokryte jest mozaiką pól, łąk, zarastających użytków rolnych oraz większymi i mniejszymi obszarami leśnymi .

Wieża przekaźnikowa na szczycie Tokarni oraz tabliczka z nazwą i wysokością szczytu postawiona przez PTTK Jasło .

Schodząc  czerwonym szlakiem w stronę dawnej łemkowskie wsi Przybyszów też zrobiliśmy kilka fotek :) Raz jeszcze pasmo Żurawinki i zabudowania Karlikowa w dolinie.

Widok z Tokarni w kierunku wschodnim . W oddali widoczne są bieszczadzkie szczyty i wydaje nam się że również Połonina Wetlińska i Połonina Caryńska :)

Wieczorem gdy wracaliśmy z Przybyszowa znów przez Tokarnie nie było już dalekich widoków. Ale  i tak było pięknie :)

Widok w kierunku pasma Bukowicy .

Zejście do Woli Piotrowej.

Piękna szachownica którą tworzy młody las :) Uroku dodaje mu blask zachodzącego słońca.

Wola Piotrowa to malownicza miejscowość położo­na w gminie Bukowsko . Założona została w pierw­szej połowie XVI wieku na stoku lesistego pasma Bukowicy. Najstarsze wzmianki o wiosce sięgają 1526 roku (Pyothrowa Wolya). Pierwszy kościół rzymskokatolicki powstał w 1550 roku i należał do parafii łacińskiej w Nowotańcu, następnie do pa­rafii w Bukowsku (rozebrany w 1903 r). W 1552 roku w Woli Piotrowej było 17 rodzin. W 1898 roku zamieszkiwało w niej 335 mieszkańców, natomiast w 1936 roku wieś liczyła już 457 mieszkańców, w większości wyznania greckokatolickiego. Po 1944 roku nastąpiły pierwsze wyjazdy mieszkańców na Ukrainę. Działalność UPA spowodo­wała reakcję ówczesnych władz polskich i wysiedlenia na tzw. ziemie odzyskane. Po zakończeniu „Akcji Wisła”, w 1947 roku wieś praktycznie przestała istnieć. Pozo­stawione zabudowania rozebrano i prze­niesiono do okolicznych wiosek spalonych przez bandyPo latach, kiedy pogorzeliska, sady i pastwiska zarosły krzakami rozpo­częto zasiedlanie tych terenów. Rozpoczę­ły się pierwsze rekonesansowe wizyty na terenach Beskidu Niskiego. Uczestniczyli w nich również Polacy ze Śląska Cieszyń­skiego i Zaolzia, którzy byli zainteresowani przesiedleniem .

We wsi działa Ewangeliczna Wspólnota Zie­lonoświątkowa, która została zalegalizowa­na w 1981 roku, a w 1984 roku oddano do użytku Dom Modlitwy. Obecnie wspólnota liczy 500 wiernych skupionych w 6 zborach i dwóch placówkach. Prezbiterem naczel­nym jest brat Tadeusz Krzok. W 2006 roku mieszkańcy Woli Piotrowej obchodzili jubi­leusz 40-lecia osadnictwa, który upamiętni­ły dwa nowe przystanki autobusowe, łączą­ce historię i współczesność, tworząc galerię plenerową „Przystanek Galeria”. Po daw­nych latach pozostały jedynie wspomnienia i podziw dla odwagi, pracowitości i hartu ducha pierwszych osadników. To dzięki ich uporowi i determinacji dziś mogą tu godnie żyć i pracować kolejne pokolenia.

Na zdjęciach dom modlitwy w Woli Piotrowej.

Idąc przez wieś widzimy ładne domy, zadbane obejścia, ogródki pełne kwiatów, a przede wszyst­kim dobrych, uśmiechniętych i życzliwych mieszkańców, którzy w dalszym ciągu dba­ją o swoją miejscowość. Mieszkańcy Woli Piotrowej z zapałem i zaangażowaniem dbają także o wykorzystanie sprzyjających warunków i nieskażonej przyrody, tworząc gospodar­stwa agroturystyczne, których jest obecnie 5 .
Okolice Bukowska i Woli Piotrowej i całego pasma Bukowice to bardzo piękny rejon który na pewno nieraz jeszcze odwiedzimy :)